Gehoor
– Zwakke auditieve vaardigheden:
* zwakke luistervaardigheid;
* zwakke concentratie;
* zwak auditief geheugen van woorden en zinnen;
* moeite met rijmen;
* moeite met het leren hakken en plakken van woorden in
letters of lettergrepen.
Bijvoorbeeld:
– boom > b-oo-m
– brandweerman > brand-weer-man
– Auditieve verwerkingsproblemen:
Problemen in de verwerking van auditief ( via het gehoor) aangeboden informatie.
– Slechthorendheid:
* aangeboren;
* verworven.
– Doofheid:
* aangeboren;
* verworven.
De logopedist onderzoekt en behandelt zwakke auditieve vaardigheden, welke belangrijk zijn voor de spraak- of taalontwikkeling en het leren lezen en schrijven.
Onderzoek en advisering bij auditieve verwerkingsproblematiek wordt vaak gedaan door Audiologische Centra waarna de logopedist voor behandeling kan worden ingeschakeld.
De logopedische behandeling van slechthorende of dove mensen zal gericht zijn op het aanleren van gebarentaal of spraakafzien.
Middenoorontsteking
Middenoorontstekingen die gepaard gaan met vocht in het middenoor kunnen slechthorendheid veroorzaken. De grootte van het gehoorverlies wordt vooral bepaald door de mate van vochtophoping in het middenoor.
Het gehoorverlies is licht tot matig van aard (tussen 0 en 50 dB) en bedraagt gemiddeld 20 dB.
Middenoorontstekingen komen bij jonge kinderen veel voor; na 5 Ã 6 weken zijn de klachten meestal voorbij en het kind hoort weer goed.
Kinderen die in de eerste levensjaren regelmatig middenoorproblemen met gehoorverliezen hebben, kunnen problemen krijgen in de spraak- en taalontwikkeling.
Een kind leert de spraak en taal immers door het luisteren naar zijn omgeving en door het imiteren van het voorbeeld dat zijn omgeving aanbiedt.
Door het verminderde gehoor is het kind hiertoe onvoldoende in staat.
In de spraak vallen dan vooral uitspraakproblemen op.
In de taal kunnen woordenschat en zinsbouw zich minder goed ontwikkelen.
Wisselende gehoorverliezen kunnen op school de leerprestaties negatief beïnvloeden. En doordat het kind zich steeds moet inspannen om goed te horen, kunnen ook gedragsproblemen optreden.
Een medische ingreep, zoals het plaatsen van middenoorbuisjes (trommelvliesbuisjes), kan bij kinderen met een vaak terugkerende middenoorontsteking noodzakelijk zijn.
De kno-arts verricht deze ingreep.
Wat doet de logopedist?
Als het gehoor zich herstelt, blijkt dat de achterstand in spraak- en taalontwikkeling in de regel ook ingehaald wordt. Dit inhalen neemt wel kostbare tijd in beslag. Bovendien kunnen, als het middenoor vaak ontstoken raakt, de spraak- en taalproblemen groter worden. Logopedische therapie is dan van belang, ook om leermoeilijkheden op schoolleeftijd te voorkomen.
In de logopedische behandeling worden zowel het luisteren als de spraak en de taal getraind. Dit gebeurt zoveel mogelijk in een spelsituatie.
Het ademen door de neus is belangrijk voor een juiste functie van het middenoor. Indien nodig leert de logopedist het kind door de neus te ademen.
De behandeling wordt meestal met goed resultaat beeïndigd. Dit hangt af van de duur, de mate en de aard van het gehoorverlies.
Het onderzoek en de behandeling van spraak- en taalproblemen ten gevolge van middenoorproblemen worden als regel vergoed door de ziektekostenverzekeraars, na verwijzing door huisarts of medisch specialist.